hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > ویژه استان ها > خراسان رضوی| مشهد قطب مجموعه‌های آبی کشور

خراسان رضوی| مشهد قطب مجموعه‌های آبی کشور

مشهد را می‌توان قطب استخر و پارک آبی کشور نامید که این مجموعه‌های آبی همواره با توجه به حضور پرتعداد گردشگران در منطقه پررونق هستند.

 به گزارش ایرنا، این تعدد مجموعه‌های آبی نظارت‌های بهداشتی ویژه را به‌خصوص در فصل تابستان می‌طلبد. به گفته مسئولان ذی‌ربط بیش از ۸۰ درصد استخرهای خراسان رضوی در شهر مشهد دایر است و سالانه مجاوران و مسافران بسیار از داخل و خارج کشور به مشهد مقدس سفر می‌کنند و به ویژه در فصل تابستان متقاضی استفاده از این مجموعه‌های آبی و استخرها هستند. از این رو رعایت اصول بهداشتی و حفاظتی در اماکن عمومی نظیر استخرها از اهمیت بسزایی برخوردار است، چرا که می‌تواند به کانونی برای انتقال بیماری‌های مختلف مبدل شود و سلامت افراد جامعه را به مخاطره بیاندازد. متناسب نبودن جمعیت با استاندارد فضای استخر، بی‌توجهی به ضدعفونی و گندزدایی آب، استفاده از استخرهای مشترک بین زنان و مردان، نداشتن مجوز ماساژ درمانی در استخرها و عدم رعایت بهداشت فردی از چالش‌هایی است که خطر انتقال بیماری‌ها را از طریق استخرها و مجموعه‌های آبی به دنبال دارد.

۸۰ درصد استخرهای استان در شهر مشهد فعالیت دارند

مدیر گروه بهداشت محیط حرفه‌ای دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: در حال حاضر ۱۱۶ استخر و مجموعه آبی در مناطق زیر پوشش این دانشگاه در استان خراسان رضوی دایر است که ۸۰ درصد آن‌ها در شهر مشهد فعالیت دارند. علی حسنی افزود: سه مورد از استخرهای خراسان رضوی در قالب مجموعه‌ها و پارک‌های آبی بزرگ فعالیت می‌کنند و بقیه استخرهایی هستند که یا به‌صورت مستقل دایرند و یا در هتل‌ها استقرار دارند. او اظهار داشت: طبق نظارت‌های انجام‌شده در حال حاضر بیش از ۹۵ درصد استخرها در خراسان رضوی از نظر بهداشتی وضعیت مطلوبی دارند. او گفت: نظارت‌ها به دو صورت خود اظهاری شامل آزمایش‌های روزانه کیفیت و بهداشت آب توسط متولیان استخرها و همچنین بازدید کارشناسان بهداشتی صورت می‌گیرد. حسنی افزود: پارسال از مجموع هزار و ۵۵۰ بازدید انجام‌شده از استخرها و مجموعه‌های آبی استان ۲۳۹ مورد اخطار گرفتند، ۲۱ مورد به دادگاه معرفی شدند و ۱۶ مورد نیز مهروموم شدند. او موارد بازرسی‌شده را شامل وضعیت سرویس‌ها، متناسب بودن دوش‌ها و مواد شوینده مصرفی، تهویه استخر، وضعیت کلرزنی و بوی گاز کلر، وضعیت بوفه‌ها و خدمات ارائه‌شده، کیفیت آب استخر از نظر دما و PH، شفافیت آب، بار میکروبی و کیفیت شیمیایی آب، بهداشت فردی کارکنان، شرایط محیطی و ساختمانی، فعال بودن واحد کمک‌های اولیه و اورژانس برشمرد.

۸۰ درصد استخرهای خراسان رضوی بین زنان و مردان مشترک است

مدیر گروه بهداشت محیط حرفه‌ای دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: کمتر از ۲۰ درصد استخرهای فعال در خراسان رضوی ویژه زنان یا مردان است و بقیه استخرها در نوبت‌های چرخشی بین زنان و مردان مشترک هستند.

حسنی افزود: استخر مشترک برای زنان و مردان در صورت رعایت بهداشت فردی و متناسب بودن جمعیت پذیرش شونده در استخر و مطلوب بودن سیستم تصفیه آن، مشکل‌ساز نیست. او اظهار داشت: استخرهای شنا محل مناسبی برای انتقال بیماری‌های عفونی و پوستی و علائم شایعی مانند سوزش چشم، خارش چشم و خشکی پوست است لذا توجه به بهداشت آب استخرهای شنا در ارتباط با کیفیت میکروبی و شیمیایی مورد تأکید است.

خطر انتقال بیماری‌های مختلف از طریق آب استخر

کارشناس آب آشامیدنی و استخر دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز گفت: از طریق آلودگی آب استخر خطر انتقال بیماری‌های مختلف نظیر بیماری‌های گوارشی، انگلی، پوستی، قارچی، عفونت‌های گوش و حلق و بینی وجود دارد. عبدالحمید گوهری با تأکید بر رعایت بهداشت فردی در پیشگیری از بیماری‌ها از طریق آب افزود: افرادی که بیماری‌های پوستی و انگلی یا زخم باز دارند نباید وارد مجموعه استخرها بشوند و از سوی دیگر ضدعفونی محل‌ها به‌ویژه در محل سونا و جکوزی باید به‌طور مستمر انجام شود. او اظهار داشت: ضدعفونی از طریق حوضچه کلر، کلرزنی درست و مستمر آب استخر، رعایت بهداشت فردی و استفاده از دوش کامل توسط هر فرد به همراه استفاده از شامپو و صابون نقش مهمی در پیشگیری از انتقال بیماری‌ها از طریق استخرها دارد.

خدمات ماساژ در استخرها باید مجوز جداگانه داشته باشد

رئیس هیئت پزشکی اداره کل ورزش و جوانان استان خراسان رضوی هم گفت: فعالیت استخرهای مشترک بین زنان و مردان اگر استانداردهای مربوطه و بهداشت فردی در آن رعایت شود، مشکلی ایجاد نمی‌کند. دکتر رضا گلدوزیان افزود: در حال حاضر متناسب نبودن جمعیت با فضای فیزیکی استخر و همچنین استفاده از خدمات ماساژ در استخرها بدون مجوز لازم از چالش‌های مربوطه در این زمینه به شمار می‌رود. او اظهار داشت: استخرهایی که خدمات ماساژ می‌دهند باید از اداره کل ورزش و جوانان مجوز دریافت کنند و رعایت اصول مربوطه را داشته باشند به‌طوری‌که ورودی آن‌ها باید از استخر جدا باشد. او گفت: در حال حاضر بسیاری از استخرها مجوز ماساژ ندارند و بدون رعایت بهداشت فردی با بدن چرب دوباره وارد آب می‌شوند و خطر انتقال بیماری‌های پوستی را به دنبال دارند.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد